Prawnicy naszej Kancelarii posiadają wieloletnie doświadczenie w dochodzeniu odszkodowań i zadośćuczynień od sprawców szkody, pracodawców, towarzystw ubezpieczeniowych oraz biur podroży.
W każdym momencie, zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym, w domu, podróży czy na wakacjach, mogą nas spotkać przykre sytuacje i nieszczęśliwe wypadki. Świadczymy usługi w pełnym zakresie związanym z potrzebami osób poszkodowanych i ich bliskich. Pomagamy prawidłowo zakwalifikować prawnie dane roszczenie, ustalić wysokość należnej rekompensaty, doradzamy przeciwko komu należy wystąpić o zapłatę.
Reprezentujemy klientów zarówno na etapie procedur przedsądowych przy negocjacyjnym stole, polubownych wezwań, jak i później w postępowaniu sądowym.
Stajemy też w obronie bezpodstawnie oskarżonych o wyrządzenie szkody lub krzywdy oraz gdy roszczenia te są dochodzone w zawyżonej wysokości.
Przykłady prowadzonych spraw:
- zadośćuczynienie za naruszenie dóbr osobistych
- odszkodowania za wypadki samochodowe, potrącenie pieszych i rowerzystów
- odszkodowania za uszkodzenie ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia
- odszkodowania i zadośćuczynienie za doznaną krzywdę za śmierć osoby bliskiej w wypadku
- wypłata odszkodowania z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, gdy sprawca wypadku zbiegł z miejsca zdarzenia lub nie posiadał ważnego ubezpieczenia OC
- odszkodowanie za uszkodzenie zawieszenia samochodu powstałego dziurami w nawierzchni jezdni
- odszkodowanie za wypadki losowe, takie jak złamanie nogi na nartach, odcięcie palca kosiarką
- wypadki przy pracy
- odszkodowanie i zadośćuczynienie za dyskryminację, mobbing, molestowanie w pracy
- odszkodowanie za zalanie mieszkania przez sąsiada, od spółdzielni za cieknący sufit
- odszkodowanie za zmarnowany urlop, odwołanie lub opóźnienie lotu, zniszczenie lub zagubienie bagażu
Różnica między odszkodowaniem a zadośćuczynieniem
Odszkodowanie to roszczenie za szkodę materialną, np. zwrot kosztów leczenia, serwis uszkodzonego samochodu, zakup zniszczonego telefonu, koszty naprawy zalanego mieszkania, żądanie naprawy i przywrócenia do stanu sprzed powstania szkody.
Zadośćuczynienie to roszczenie mające na celu zrekompensowanie poczucia krzywdy i cierpienia, powstałych w wyniku negatywnych doświadczeń, takich jak: żałoba, strach, ból, smutek, uczucie poniżenia, depresja.
Oba roszczenia są inaczej szacowane i inaczej dochodzi się ich w sądzie. Istotne jest aby je odróżnić i prawidłowo dobrać podstawę prawną, w celu wykazania ich zasadności i wysokości.
Odszkodowanie i zadośćuczynienie wynikające ze stosunku pracy
Nierówne traktowanie pracowników, poniżanie ich, różnicowanie ich sytuacji w oparciu o niedozwolone kryteria jak wiek czy płeć, mobbing, molestowanie, naruszanie dóbr osobistych. To niestety nadal często spotykane sytuacje, które rodzą roszczenia po stronie pracownika.
Nierzadko też dochodzi do wypadków przy pracy, co rozszerza krąg odpowiedzialnych za wypłatę o prywatnych ubezpieczycieli i ZUS. Wówczas znaczenie dla strategii procesowej mają takie okoliczności jak przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody, treść polis ubezpieczeniowych oraz czy pracodawca prowadzi przedsiębiorstwo wprawiane w ruch za pomocą sił przyrody.
Odmowa wypłaty ubezpieczenia przez ubezpieczyciela
Wielokrotnie zdarza się, że pomimo spełnienia się okoliczności wskazanych w polisie ubezpieczeniowej jako zdarzenie uprawniające do odszkodowania, ubezpieczyciele odmawiają wypłaty. Dotyczy to wszystkich polis, zarówno ubezpieczeń komunikacyjnych, z tytułu nieszczęśliwego wypadku, a także ubezpieczeń umów o kredyt i pożyczkę. Prawidłowa interpretacja polisy oraz zredagowanie stosownych wezwań może doprowadzić do całkowitej lub znacznej wypłaty już na etapie przedsądowym.
Odszkodowanie i zadośćuczynienie za zmarnowany urlop
Wielokrotnie wycieczki wykupione za pośrednictwem profesjonalnych biur podróży zamieniają się w koszmar. Niekiedy dla powstania roszczenia wystarczy, że urlop nie spełni oczekiwań powstałych w oparciu o przedstawioną nam ofertę. Opóźnienia lub odwołanie lotu, zniszczenie lub zagubienie bagażu, widok na ulicę zamiast na morze, brudna plaża, brak obiecywanego wyposażenia, mrówki, pluskwy, karaluchy w pokoju, brudna pościel, niesmaczne jedzenie, zmiana obiecanych warunków pobytowych i wyżywieniowych, niezapewnienie wykupionych zabiegów spa.
Obowiązek wypłaty zadośćuczynienia i odszkodowania za powyższe niedogodności narzuca ustawa o usługach turystycznych. Turyści często nie maja świadomości, że biuro podróży odpowiada za każdą niezgodność i nie dochodzą swoich praw lub nie wiedzą jak się za to zabrać. Rodzi się też pytanie jak oszacować roszczenie. Pomocna może się wówczas okazać tzw. Tabela Frankfurcka. Dokument ten stosowany jest w rozpoznawaniu sporów sądowych, które opierają się na zawartych w nim wyliczeniach przewidujących niemal wszelkie możliwe uchybienia biur podróży i spotykane przez turystów niedogodności.